Adatközpont és felhő

Az új technológiák a logisztikát is forradalmasítják

2019-03-27

Az e-kereskedelem fejlődésével a logisztika és a szállítás jelentősége is egyre nő. Az ügyfelek elvárásai ebben az iparágban is óriásit változtak: mindenki azt szeretné, hogy az azonnali megrendelést minél gyorsabb kiszállítás kövesse. A fokozódó tempót csak új technológiák alkalmazásával lehet kiszolgálni. Összegyűjtöttünk néhány olyan megoldást, ami alaposan át fogja alakítani ezt az iparágat – és nem valamikor a távoli jövőben, mert a folyamat már elkezdődött.

Küldemények követése

Régebben, ha valaki megrendelt egy szállítmányt, kapott egy közelítő kiszállítási dátumot, és nem tudott mást tenni, mint várni és reménykedni. Napjainkban pedig már a nap 24 órájában követhetjük, merre jár a csomagunk. Ez nem csak a vásárlói élményt javítja, de a kiszállító cégnek is költséget takarít meg, mivel csökkenti a terhelést az ügyfélszolgálaton. Egy modern követőrendszer már teljesen testreszabható: riasztásokat, üzeneteket tud küldeni, egyéni jelentéseket készít, és akár egy nagyvállalaton belül is egyéni információkat kaphatnak az egyes munkatársak a hozzájuk tartozó szállítmányokról.

A dolgok internete (IoT) és rádiófrekvenciás azonosítás (RFID)

Manapság egyre több hétköznapi eszköz képes az internetre kapcsolódni, a lakásunk ajtózárjától kezdve a fűtést irányító termosztáton át az elektromos autóig. Ugyanakkor ez a technológia az ellátási láncban is hasznos tud lenni. Például a szállítást végző járművekbe épített szenzorok, illetve az általuk küldött információk és riasztások jelentősen csökkenhetik a kockázati tényezőket. A rendszert felügyelő munkatársak pontosan tudhatják, merre járnak járműveik, és riasztások alapján problémákat előzhetnek meg vagy háríthatnak el.

Kisebb hatótávolság esetén hasonló monitorozásra egy RFID chip is elég lehet. Számos cég már ezzel a technológiával követi nyomon konténereinek elhelyezkedését, mozgását egy raktáron belül. Sőt, ez a megoldás ruhafélék, textiláruk szétválogatása is bevált.

Önvezető járművek

Egyelőre még sci-finek tűnik, pedig valójában már nincs messze az idő, amikor egy vezető nélküli jármű elszállít minket egyik helyről a másikra, vagy egy emberi vezérlést nem igénylő drón hoz nekünk egy csomagot.

Noha kevés szó esik róla, a vasúti közlekedésben is sok újat hoz majd az informatika. Ilyen például a nagyobb biztonság, korszerűbb utastájékoztatás, a nagy értékű eszközök diagnosztikája, az üzemfelügyelet magasabb szintre emelése.

Bár az önvezető személyautók kapják a legtöbb reflektorfényt, időközben sofőr nélküli teherautók fejlesztése is nagy ütemben zajlik. Az Embark, az Uber és a Tesla egyaránt tudnak eredményeket felmutatni ezügyben. Az Amazon pedig az automatizált, drónos kiszállítás zászlóvivője.

A Mercedes már öt éve azt tervezte, hogy 2025-re önvezető kamionokat fog értékesíteni.

Az alábbi, 2018 őszén készült videó pedig azt demonstrálja, hogy mire képes ma egy Knorr-Bremse technológiával működő önvezető kamion.

A raktárak automatizálása terén manapság már teljesen reális lehetőség a drónok bevetése. Az Exyn drónja nem csupán elnavigál a zárt térben, a polcok között, de automatikusan szkennelni tudja a raktárkészletet is.

Növekvő pontosságú GPS

A GPS pontossága drasztikusan nőtt az elmúlt évek során, ami nem csak frusztrált, eltévedt sofőröknek kedvez, de az ellátási láncot is erősíti. A pontosabb hely alapú szolgáltatások növelik a hatékonyságot és a vásárlók elégedettségét.

Online közönségszolgálat

Számos esetben a közösségi média jelenti a leghatékonyabb platformot arra, hogy a cégek kommunikáljanak ügyfeleikkel, sürgős információkat, híreket osszanak meg, illetve reagáljanak a vásárlói megkeresésekre. A Hootsuite felmérése szerint az amerikaiak 59%-a véli úgy, hogy a social mediának köszönhetően könnyebben lehet a termékeket, szolgáltatásokat érintő kérdésekre választ, a problémákra pedig megoldást találni.

A közönségszolgálat másik modern formáját a chatbotok jelentik, amelyek akár a közösségi médiában, akár a szolgáltató saját honlapján egyre gyorsabban és pontosabban tudják automatizáltan megválaszolni a vásárlók, ügyfelek kérdéseit.

Biztosak lehetünk benne, hogy a versenyképesség és a hatékonyság fenntartása és javítása miatt minden cégnek muszáj lépést tartania a legújabb technológiákkal, az új fejlesztések pedig tovább fogják feszegetni a megszokott és adottnak vélt kereteket. Az Invitech már most több olyan szolgáltatást kínál, amellyel a logisztikát támogatja, és az új technológiai megoldások megjelenésével ezek a lehetőségek minden bizonnyal tovább fognak bővülni.