2021 trendjei 2022-ben - 2. rész

A humán- és a gépi erőforrás számára egyaránt fontos év volt a tavalyi: a koronavírus első évében kialakult gyors változások valamivel kiegyensúlyozottabb továbbvitelét figyelhettük meg 2021-ben. Lássuk, honnan indultunk és hová jutottunk!

Amint azt előző írásunkban áttekintettük, a koronavírus pandémia felgyorsította azokat a szervezeti átalakulásokat, melyeket számos szervezet évek óta halogatott. Ezzel párhuzamosan az örökölt vállalati rendszerek modernizációja is új erőre kapott, az ellátási láncok működésében pedig szintén jelentős változások történtek. Ráadásul 2021 nem a bizalom éve volt: az elharapózó online támadások miatt a Zero trust megközelítés terjedése igyekezte megóvni a vállalati (adat)vagyont.

Két nagy trendet azonban még nem vizsgáltunk, pedig ezek nélkül nem beszélhetünk a tavalyi év áttekintéséről. Nézzük meg, milyen változásokat hozott magával 2021 a machine learning és a humán munkaerő területén!

Célkeresztben a gépek

2021 a gépi tanulás éve volt. Kifinomult modellekkel ugyanis hatékonyabbá tehető a mintafelismerés, lerántható a lepel a szerverezi anomáliákról, pontosabb döntések hozhatók és olyan betekintést kaphatnak a szervezetek, melyekkel jelentősen fokozhatják hatékonyságukat. Az út azonban rögös: a nehézkes fejlesztési folyamatok, az üzemeltetés és az adattudósok közti együttműködés elégtelen szintje a tavalyi év során is kihívást jelentett a machine learning előnyeit kihasználni vágyó szervezetek számára.

Az eljárás éretté válásával ugyanakkor a gépi tanulás 2021-ben megjelenhetett a termelésben. Amint arra a ZDnet rávilágított, nem csak anyagilag volt sikeres az év – a befektetők minden korábbinál nagyobb volumenben fordultak a machine learning felé -, hanem az MLOps, vagyis az üzemeltetésben való terjedés a technika elméleti lehetőségeinek demonstrálásán túl a gyakorlati hasznosítást is kézzelfoghatóvá tette. És nincsen messze a következő ugrás sem: Kirk D. Borne adattudós szerint 2022-ben tanúi lehetünk a kvantum gépi tanulás megjelenésének.

Adat nélkül természetesen a gépi tanulás használhatatlan. 2021 egyben a felismerés éve is volt: a hagyományos, az embert és nem a gépeket támogató adatmodellek és -infrastruktúrák megakadályozhatják a machine learning sikerét. Erre reagálva a szervezetek új technológiák és megközelítések mellett tették le a voksukat. Fejlett adatrögzítési és -strukturálási képességeket vizsgáltak és vezettek be, nekiláttak beazonosítani a véletlenszerű adatok közötti kapcsolatokat és újgenerációs, felhőalapú adattárházakat kezdtek igénybe venni az összetett modellezés támogatása érdekében.

Mi történt a munkaerővel?

Ahogy a világ legnagyobb, előre el nem tervezett távmunkakísérlete tovább folytatódott, 2021 a koronavírus-válság egyik legnagyobb kérdésére kereste a választ. Vajon a fertőzés megszűnését (vagy legalább megszelídítését) követően mi történik a munkavégzés helyszínével? Továbbra is általános marad a távmunka vagy ismét marginálissá válik, és újfent tömegeknek kell ingázniuk a lakóhelyük és az irodák között? Mi történik a személyes kommunikációval és mi lesz a sorsa a fizikailag létező munkahelyeknek?

Utóbbira viszonylag egyszerű a válasz: a magas kihasználatlanságtól tartó vállalatok szolgáltatott irodai lehetőségek irányába fordulhattak, melyek hosszú évekig tartó kötöttségek helyett rugalmas és könnyen skálázható munkavégzési teret kínálnak számukra. 2020 során mintegy 6 milliárd dollárral nőtt a globális szolgáltatott irodai szektor mérete, mely trend tavaly is folytatódott. A 2019-es 27 milliárd dollárról 2025-re 84,5 milliárd dollár értékűre fog nőni a ReportLinker elemzése szerint.

Azt azonban a koronavírus pandémia második éve sem tudta eldönteni, hogy hosszabb távon mi a sorsa a környezet és a közlekedés szempontjából egyaránt pozitív változásokat hozó távmunkának. Míg egyes vállalatok alkalmazottai lassan két éve nem látták irodáikat, más szervezetek hibrid megoldást alkalmaznak. A heti pár nap távmunka általánosan elfogadottá válhat, mivel segít kihasználni a benne rejlő előnyöket, viszont a munkaadó továbbra is megtarthatja a személyes kontroll egy részét alkalmazottai felett.

Ez a kettősség megfigyelhető a fogyasztói viselkedésben is. 2021-ben általánossá vált a fizikai és a digitális márkaélmény kiteljesedése. A vásárlók egyre inkább elvárták, hogy személyre szabott ajánlatokkal találkozzanak a boltokban, de már nem szívesen mondanak le az online tranzakciók kényelméről sem. Az online és offline interakciók többé nem egymástól független események: a személyes és digitális élmények egymás komplementereivé váltak 2021-ben.

Változóban a vállalati kultúra

A távmunkához visszatérve egyértelműen látszik: a szervezetek sokkal felkészültebbek mind technológiai, mind üzleti kultúra tekintetében. Hiszen, ahogy 2020-ban, úgy 2021-ben is meg kellett birkózniuk legalább egy lezárással. A távolról való munkavégzés jövőjének kérdése tehát ugyan nyitott maradt, de egyre közelebb kerülünk a válaszhoz.