A digitális üzleti transzformáció kulcsterületei

A transzformációs projektnél számos dolgot kell újragondolni az ügyféligényektől az egyes területek együttműködéséig.

Az utóbbi években az üzleti élet egyik legfontosabb hívószava a digitális transzformáció. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy ezt a folyamatot sokkal könnyebb elméletben, mint gyakorlatban végig vinni, ezért sok transzformációs projekt kudarcot vall. Nézzük, hogyan kerülhetjük el a leggyakoribb csapdákat!

A digitális transzformációt (DT) célzó projektet jelentős része már a kezdetkor megbicsaklik, mert sokkal több területet kell koordinálni, és jóval több erőfeszítést kell tenni érte, mint amire a legtöbben elsőre számítanak. Hiszen nem csak a technológia és az adatkezelés, hanem a munkafolyamatok és a szervezeti felépítés sem maradhat érintetlenül.

Ha projektet egy repülőgéphez hasonlítjuk, akkor a technológia a digitális átalakulás motorja, az adatok jelképezik az üzemanyagot, a munkafolyamatok megfelelnek az irányítási rendszernek, a szervezeti változás képessége pedig a futómű.

A nap végén a jelenlegi helyzet átvilágítása, a nagyszabású elképzelések, a részletes tervek, az alapos kommunikáció és a menet közbeni kiigazítás mind az emberekről szól. Ezért kulcsfontosságú, hogy olyan csapat álljon össze, melynek tagjai átlátják ezt a komplex feladathalmazt, és saját területükön a projekthez illő adottságokkal rendelkeznek.

Technológia

A technológia rohamléptékű fejlődésével az új megoldásokban rejtőző potenciál is egyre nő. Miközben számos technikai megoldást egyre könnyebb használni, közben egyre nehezebb azt átlátni, hogy egy adott technológia hogyan járul hozzá az átalakulási lehetőségekhez, hogyan lehet az üzleti igényekhez igazítani és integrálni a meglévő rendszerekkel. Nehezíti a helyzetet, hogy a számos vállalat technológiai lemaradásban van. A leggyakrabban azért, mert olyan örökölt megoldásokat használ, amelyeket nehéz megváltoztatni.

Eközben számos cégnél úgy érzik, a saját IT osztályuk nem képes jelentős változást előidézni a vállalatnál. Sokszor ennek az az oka, hogy az IT csapatot az üzemeltetés, a működés fenntartása köti le, ami mellett már nincs kapacitásuk forradalmi változásokat menedzselni.

Ezeket a problémákat csak olyan emberek segítségével lehet megoldani, akik mélységben ismerik a technológiát és annak lehetőségeit, és kéz a kézben tudnak dolgozni az üzleti oldallal. Minden innovációs javaslattal valós üzleti értéket kell felmutatniuk és demonstrálniuk, amit jól is kell kommunikálniuk. Továbbá egyensúlyozniuk kell az innováció és a technológiai lemaradás behozása között.

Adat

Egy transzformációs projekt során gyakran arra is fény derül, hogy a változáshoz sokkal jobb adatminőségre és analitikára lenne szükség: rengeteg féle forrásból származó, eltérő struktúrájú és formátumú adat fogadására, feldolgozására és integrálására. Egész biztosan olyan is lesz közöttük, melyeket a vállalat korábban nem használt.

A legtöbb cég tisztában van vele, hogy az adatok fontosak, és saját adatminőségük nem megfelelő, sokszor mégsem jelölnek ki dedikált felelőst erre a területre, inkább a technikai megoldásaikat és azok funkcióit hibáztatják.

Pedig valakinek át kell gondolnia, milyen adatokra van szükség most, és mi lesz a helyzet a transzformáció után. Sőt, meg kell győznie a vállalat munkatársait, hogy adat előállítóként és adat felhasználóként is működjenek.

Folyamatok

A transzformációs projekt során számos dolgot lehet és kell is újragondolni, az ügyféligények kiszolgálásától kezdve az egyes területek együttműködéséig. A probléma akkor szokott jelentkezni, amikor az új lehetőségek találkoznak a hagyományos struktúrával. Az átalakulás mértéke nagyban azon fog múlni, hogy e találkozás hogyan végződik: ha az eredeti hierarchia változatlan marad, valószínűleg nem lehet radikális változásra számítani. Márpedig a meglévő folyamatok javítása önmagában nem elég, újakra is szükség lesz. Ahhoz viszont stratégiai érzék is kell, hogy meddig éri meg a régi felturbózása, és mikor kell valami radikálisan újat építeni.

Szervezeti változások

Ezen a területen érzékelhető leginkább, hogy a digitális transzformáció messze nem csak a technológiáról szól. Itt a klasszikus változásmenedzsment tipikus eszközeire érdemes támaszkodni: vezetés, csapatmunka, bátorság, érzelmi intelligencia. Aki a projektet vezeti, ezen a téren tapasztalnak kell lennie. Ugyanis ahogy már említettük, nem csak technikai változásokról van szó, a változások emberi oldalát is kezelni kell.

Miben segíthet egy technológiai szolgáltató?

A digitális transzformáció lehetősége egy vállalat számára nagy versenyelőnyt biztosíthat: csökkenthetők általa a cég költségei és növelhető a hatékonyság.  Az alábbi videóban Kévés Tibor, az Invitech presales csoportvezetője részletesen bemutatja a digitális transzformáció előnyeit és a vállalatra gyakorolt hatásait is.