Telekommunikáció

Hogyan válasszunk üzleti internetet?

2018-10-29

Üzleti internet esetében ma már nem elég, ha csupán a szolgáltató által kínált internet-hozzáférés sávszélessége alapján döntünk. A cég tevékenységétől, méretétől, földrajzi kiterjedtségétől függően minden vállalatnak más konstrukcióra lehet szüksége. Nézzünk néhány példát!

Erős központ sok telephellyel

Erre a modellre jó példa egy autókereskedés, amelynek ugyan több telephelye van országszerte, de a központ, ami üzemelhet akár egy adatközpontban is, kiemelt szerepet játszik a cég mindennapi életében. Általában innen üzemeltetik a cég központi weboldalát, rajta azzal a konfigurátorral, amellyel bármely vásárló összeállíthatja álmai autóját. Az egyes telephelyeknek lehet ugyan önálló honlapja, jellemzően egy egyszerűbb, statikus oldal, ami központi konfigurátor felé tereli a látogatókat.

Ebben az esetben egy olyan rendszert érdemes felépíteni, amelyben a központ egy nagyobb sávszélességű, nagy rendelkezésre állású hozzáférést vásárol, szélessávú kijárattal az internet felé, ahol egy központi szervert üzemeltet. A telephelyeken viszont az alacsony adatforgalom miatt elegendő kisebb sávszélesség is, ami a központi szerverről történő adatletöltéséhez, továbbá a megrendelések beküldéséhez kell.

Középvállalat nemzetközi kapcsolatokkal

Ide tartozik például egy multinacionális cég magyar leányvállalata, vagy egy erős, külföldi piacokkal is intenzív kapcsolatot ápoló magyar vállalkozás. Ezek a vállalatok a termékgyártás, szolgáltatásnyújtás, marketing tevékenység, üzleti tervezés és beszámolók készítése kapcsán nagy mennyiségű adattal dolgoznak. Akár egy külföldi központtal kell egyeztetniük, akár ők maguk a központ egy külföldi telephely számára, biztosan rendszeresen kell nagyméretű fájlokat küldeniük és fogadniuk. Ezért nekik letöltési és feltöltési irányban egyaránt nagy sávszélességű, stabil és biztonságos internet-hozzáférésre van szükségük.

Ahol a mobilitás a fontos

Tovább árnyalja a képet, ha az előzőekben bemutatott vállalat vezeték nélküli irodákban szeretne dolgozni, továbbá jelentős létszámú vásárlója számára is ingyenes wifit kíván nyújtani az üzleteiben. Természetesen ebben az esetben szükség van egy központi, nagy sávszélességű internetkapcsolatra (például bérelt vonal formájában), ugyanakkor nagy hangsúlyt kell fektetni a megfelelő vezeték nélküli hálózat kiépítésére. Olyanra, ami biztonságos, tudja kezelni a nagy mennyiségű kapcsolódást, biztosítja a megfelelő sávszélességet, ugyanakkor szűri a nem kívánatos tartalmakat is, hogy például ne filmletöltésre használják az áruház wifijét.

Webáruház szezonális csúcsokkal

A legtöbb kereskedelmi tevékenységnek vannak időszaki csúcsai, leginkább évszakok, ünnepek, akciók vagy éppen törvényi szabályozás miatt. Legyen szó Black Friday-ről, biztosítóváltásról, vagy egy hollywoodi blockbuster premierjéről, mindenki tapasztalta már, hogy a webshopok nem minden esetben bírják a rohamot, ha a kereskedők rosszul mérték fel a várható tömeg méretét, vagy nehezen bővíthető rendszerrel rendelkeznek.

Ennek a gyakorlati problémának a megoldására létezik olyan szolgáltatás, melynek segítségével egy webáruház a váratlan forgalomnövekedés esetén haladéktalanul meg tudja növelni a webshopot kiszolgáló internetcsatlakozás sávszélességét anélkül, hogy adminisztratív úton egy nagyobb hozzáférési csomagra kellene váltania. Hiszen erre egyrészt nem lenne idő, másrészt egy vagy két erősebb napi forgalom miatt gazdaságtalan lenne például egy hónapig magasabb díjat fizetni, majd újra csomagot váltani, visszaállva a korábbi szintre.

A kereskedőknek kiegészítő szolgáltatásként érdemes lehet az úgynevezett elosztott szolgáltatásmegtagadás, angol betűszóval DDoS támadások elleni védelmet is igénybe vennie.

A DDoS támadások lényege, hogy koordinált akció keretében, egyidőben számos számítógépről kiindulva, a reális forgalom sokszorosával árasztják el a kiszemelt rendszert, ami végül túlterhelés miatt elérhetetlenné válik. Egy ilyen támadás minden esetben káros, de leginkább olyan időszakban, amikor a webáruház amúgy is nagy valós forgalomnak van kitéve, így a szolgáltatáskiesés számottevő bevételkieséssel is párosul a webáruház tulajdonosai számára.

A fenti példákból is látható, hogy ahány ház, annyi szokás. Ezért mielőtt egy cég döntene az üzleti internetről, első lépésként mindig érdemes szakember bevonásával felmérni az igényeket, és olyan testreszabott megoldást kialakítani, ami lehető legjobban szolgálja az adott vállalat üzleti céljait és biztonságát.

 

Ajánlott bejegyzések:

Bérelt vonali internet extrákkal

Bérelt vonali internetet minden vállalkozásnak!