Adatközpont és felhő

Ne féljünk a felhőtől!

2019-10-25

Minden új, még nem széles körben használt dolog kapcsán ki tudnak alakulni tévhitek, és nincs ez másképp a felhőszolgáltatások terén sem. Az alábbi posztban sorra vesszük, melyek szoktak lenni a felhővel kapcsolatos leggyakoribb félelmek, és egyúttal igyekszünk eloszlatni őket.

Félelmek

Biztonság

Az egyik legtöbbet hallott aggodalom szerint a felhő nem biztonságos. Valójában a felhőszolgáltatók egymással versenyezve folyamatosan azon dolgoznak, hogy mind szoftveres, mind hardveres szinten minél biztonságosabb legyen a rendszerük, hiszen éppen ezzel tudják elnyerni és megtartani ügyfeleiket.

A felhőt kiszolgáló szervereket kiemelten biztonságos, katasztrófatűrő adatközpontokban üzemeltetik. Gondoskodnak a megfelelő működési körülményekről (mint pl. hőmérséklet, pára- és pormentesség), a tartalék erőforrásokról (mint például áram és internethozzáférés), az adatokat redundáns módon tárolják, hogy esetleges adatvesztés is visszaállíthatók legyenek, az épületeket védik az illetéktelen behatolók és természeti csapások ellen.

Ezen kívül az adatforgalom folyamatos monitorozásával és egyéb módszerekkel hatékonyan tudják megelőzni és elhárítani a különféle cybertámadásokat.

Ezt a szintű biztonságot egy cég nem tudja kiépíteni a saját informatikai rendszerei számára, mert egész egyszerűen nem éri meg neki a vele járó beruházás.

Rugalmasság

Mások azzal érvelnek, hogy a felhő nem elég rugalmas. Aki ezt állítja, biztosan nem próbált még felhőalapú szolgáltatásokat, melyek egyik legfőbb jellemzője éppen a rugalmasság. Ez többek között remek skálázhatóságban is megnyilvánul: a felhőben igénybe vett erőforrásokat tetszésünk szerint, számos esetben akár azonnal növelhetjük vagy csökkenhetjük, és végül csak azért kell fizetnünk, amit valóban használtunk.

Sokoldalúság

Egyesek úgy gondolják, a felhő csak adatok tárolására, megosztására ad megoldást. Pedig többféle felhő alapú szolgáltatás is létezik: az SaaS (Software as a Service) keretében felhőbe futó szoftvereket használhatunk, a PaaS (Platform as a Service (PaaS) fejlesztők számára nyújt rugalmas környezetet, az Iaas (Infrastructure as a Service) pedig alkalmas rá, hogy kiváltsuk vele a hagyományos, saját telephelyen üzemeltetett informatikai infrastruktúrát.

Cégméret

Vannak, akik úgy vélik, a felhő használata kizárólag nagyvállalatoknak, vagy csak kis- és középvállalatoknak ajánlott, pedig a felhő mindkét szektorban fontos, csak más fókusszal. Már az előző felsorolásból is látszik, hogy például szoftver alapú szolgáltatást már egy kis cég is igénybe vehet, míg egy felhőalapú fejlesztői környezetre valószínűleg csak egy nagyobb vállalatnál van igény.

 

Pedig épp fordítva igaz

Lemaradás

Az az igazság, hogy egy cég vezetőjének nem a felhőtől kellene félnie, hanem attól, hogy mi történik a cégével, ha nem használja a felhőt. Ugyanis nem véletlenül tart a teljes informatika a felhő alapú működés irányába: ez a modell sokkal hatékonyabb üzleti működést tesz lehetővé. Ha valaki nem él ezzel a lehetőséggel, versenyhátrányba kerül.

Folytonosság

Ha a cég működésének valamiért le kell állnia, akkor minden munka nélkül töltött óra, nap, hét üzleti károkat okoz. Ezért kiemelten fontos gondoskodni az üzemfolytonosságról.

A hagyományos informatikai rendszerekkel előfordulhat, hogy egy váratlanul fellépő hiba miatt hosszabb vagy rövidebb időre muszáj megszakítani a cég tevékenységét, ami egyrészt közvetlen bevételkiesést okoz, közvetlenül pedig rongálja a cég imázsát, és ügyfélvesztéssel is járhat.

A felhő folyamatos működéséről viszont professzionális szolgáltatók gondoskodnak, a rendelkezésre állást szerződésben vállalják.

Adattárolás

Az átmeneti leállásnál is rosszabb, ha pótolhatatlan vagy csak nehezen újra beszerezhető adatok vesznek el. A felhőben tárolt adatokat ez a veszély sokkal kevésbé veszélyezteti, a már említett aktív védelem és redundáns tárolás miatt.

Azonnal elérhető alkalmazások

A mai gyorsan változó világban alapvető igény, hogy egy adott üzleti cél megvalósítására egy vállalatnál minél gyorsabban be lehessen vezetni egy új alkalmazást. Csakhogy az alkalmazás futtatásához megfelelő hardver- és szoftverkörnyezetre van szükség, amelyek beszerzése, konfigurálása, üzemeltetése, sok időbe és pénzbe kerülhet. Nem is beszélve a néhány évente esedékes bővítésről, frissítésről.

Ezzel szemben a felhőben sokkal gyorsabban elérhetővé tehető és használatba vehető egy szolgáltatás, nem kell foglalkozni a beszerzéssel, üzemeltetéssel és továbbfejlesztéssel.

Kapcsolódó

Ön biztos abban, hogy cégét IT szempontból nem érhetik meglepetések? 
Töltse ki villámtesztünket, hogyan segítheti cégét az Invitech felhőmegoldása!

Üzlet a felhőben: Fogjuk az IT-világ rezdüléseit
Nézze meg rövid összefoglalónkat a 2019 tavaszán megrendezett nagy sikerű szakmai konferenciáról, amelyet a Trend Fm az Invitech szakmai támogatásával rendezett meg.