Adatközpont és felhő

Néhány év múlva mást jelenthet a felhőalapú szolgáltatás

2019-07-03

Két éve még a Wired arról írt, hogy a megoldhatatlannak látszó technológiai problémák és sebességi korlátok miatt a felhőkorszak - úgy, ahogy van - a végéhez közeledik. Tévedésük nyilvánvaló: a LinkedIn szerint 2019-ben a leginkább keresett hard-skillek közt első helyen van a cloud computing, megelőzve a mobilalkalmazásokat, az UX-et, a közösségi médiát, sőt a mesterséges intelligenciát is. A LogicMonitor tanulmánya szerint a nagyvállalati folyamatok 83 százaléka zajlik majd felhőben 2020-ra. Az Alibaba vezérigazgatói székében Jack Mat váltó Daniel Zhang pedig egyenesen úgy fogalmazott az ősszel, hogy nemcsak vállalatcsoportjuk elsődleges üzleti tevékenységévé válnak a felhőalapú szolgáltatások, de véleménye szerint hamarosan minden cég erre kell támaszkodjon.

Látva, hogy 2019-re mennyire hétköznapivá vált a felhőalapú szolgáltatások használata - mégpedig nemcsak a nagyvállalati és az IT-szektorban, de a kis- és középvállalkozások körében is -, nem nehéz elképzelni, hogy 5-10 éven belül minden egyes cég napi működésében fogja használni ezeket a technológiákat. És nemcsak az idézett nyilatkozatok utalnak erre. Alátámasztják ezt mindazon költséghatékonysági, termelékenységi és rugalmassági szempontok is, amik a cloudot általánosan jellemzik.

De vajon milyen időjósok vagyunk? Hogyan változik a felhőzet 10 év távlatában? Mi marad és mi lesz más, mint ma? Milyen fejlesztések következnek be bizonyosan?

A mindenható felhasználói élmény

Itt nemcsak arról van szó, hogy mennyire felhasználóbarát egy kezelőfelület. Ma már mindnyájan a Steve Jobs-i értelemben tekintünk a felhasználói élményre, vagyis az egy érzet, amit a dizájn és a működés könnyedségének együttese kelt a felhasználóban. A UX mára szinte minden szektorban az egyik legfontosabb faktorrá és differenciáló tényezővé vált, ezért semmi okunk azt feltételezni, hogy a felhőalapú számítástechnikában ez ne lenne így a következőkben is.

A már ma is eléggé telített piacon azok a cégek és termékek lesznek sikeresek, amelyek a funkciót és a felhasználói élményt nemcsak jól, de kiválóan ötvözik. Természetes, hogy nagyobb figyelmet kell fordítani letisztultabb és minimalistább kezelőfelületek kifejlesztésére, hiszen a felhasználó mára hozzászokott a mobilalkalmazások végletekig egyszerűsített környezetéhez. A felhő összetett technológia, ennek ellenére az átlagember számára is érthetővé kell válnia, a digitális írástudás magas foka nem lehet alapfeltétel. Jó példa az IBM díjnyertes felhőtechnológiája, ami a puszta fukcionalitás irányából közelíti meg a problémát.

Bővül a Desktop-as-a-Service

A már működő virtuális asztali infrastruktúra (DaaS) is a jelenleginél szélesebb körben el fog terjedni, ez nem kérdés. A szolgáltatást erre szakosodott vállalatok nyújtják majd, harmadik félként.

Bár ez a technológia már most is elérhető, a jövőben teljesen természetessé fog válni, hogy az adott üzleti vállalkozás alkalmazottainak minden felhasználói adata felhőben tárolódik majd, a dolgozó bármely végponton bejelentkezhet saját virtuális asztalára, ahol pontosan ugyanahhoz fér majd hozzá, mintha saját íróasztalánál ülne a munkahelyi gépe előtt.

Ezáltal az adat és az eszköz elválnak egymástól, a hozzáférés függetlenedik a földrajzi helytől és a hálózattól, a távmunkának nem lesz többé semmi akadálya, az emberi hibák lehetősége pedig csökken. Az így létrejövő munkakörnyezet biztonságos, gyors és hatékony - emellett megváltoztatja a munkához való hozzáállást és nagyfokú rugalmasságot biztosít térben és időben. Nem véletlen, hogy a globális DaaS-piac 2017 és 2022 nagyjából hétszeresére növekedhet az előrejelzések szerint.

Alkalmazásintegrációk mindenütt

Nem kell hozzá sok, és valószínűleg minden alkalmazásunk felhőben fog futni. Viszont nem ugyanabban, ez pedig komoly kihívásokat jelent. Ahhoz, hogy egyszerre több felhőben dolgozzunk, óriási és különféle adatbázisoknak kell gördülékenyen egyszerre működni, mégpedig úgy, hogy az egyre szigorúbb adatvédelmi szabályozásokra sem lehet fittyet hányni. Az alkalmazások egymásba integrálhatók lesznek, erre jó példa a világ egyik legsikeresebb SaaS-szállítója, a Slack, ami teljesen fennakadásmentesen működik működik a Trello, Giphy, Simple Poll és még számos alkalmazással együtt. Nagyjából erre lehet számítani az üzleti és magán szoftvergyártás egész területén, akár már néhány éven belül.

  A Slack egy üzenetküldő alkalmazás, kifejezetten céges csoportmunkára kifejlesztve. A munkatársak tetszőleges számú tematikus csatornában chatelhetnek és dolgozhatnak együtt, illetve követhetik más csoportok diskurzusait.  

 

Alapértelmezett lesz a felhő

Elképzelhető, hogy 10 éven belül maga a felhő, mint kifejezés is eltűnik. Ehhez arra van szükség, hogy az életünk olyan nagy része történjen felhőben, hogy azt teljesen alapvetőnek, alapértelmezettnek vegyük. A felhőalapú számítástechnika lesz maga A számítástechnika, felesleges lesz hozzátenni bármi mást. Ki mondja ma már a televízióra, hogy színestévé?

A kényelemnek persze ára is van: a felhő fejlődése számos biztonsági és adatkezelési kérdést vet fel, amelyekre az ilyen rendszerek fejlesztőinek és üzemeltetőinek megnyugtató válaszokat adniuk és megfelelő védelmet nyújtó technológiai megoldásokat kell alkalmazniuk, a felhasználóknak pedig tisztában kell lenniük a biztonságos használat módjával.  

Az IT-szektorban természetesen sosem lehet mindent előre látni, a dolgok gyorsan megváltozhatnak, akár korábban nem sejtett irányt is vehetnek. Sőt, bizonyos dolgokat néhány évvel korábban még akár kivitelezhetetlennek is tarthatunk, aztán néhány hónap alatt világszerte elterjednek. A felhőalapú számítástechnika azonban nem ilyen. Évek óta fejlődik, mára a mindennapok részévé vált, jelenléte pedig napról napra egyre erősebb lesz. Diadalmenet ez, egy nagy menetelés, amihez bárki csatlakozhat, ami mindenki számára tartogat valamit, amivel könnyebbé teszi munkáját, életét.

Kapcsolódó:
Két új üzletágat hozott létre az Invitech
Üzlet a felhőben