IT szolgáltatás

1978: útra kel az első spam

2019-07-01

Korábban már írtunk róla, hogy 50 éve, 1969-ben jött létre az első online kapcsolat két komputer között, 1971-ben pedig az első email és az számítógépes vírus is megszületett. Arra azonban egészen 1978-ig kellett várni, hogy „világhódító útjára” induljon a kéretlen reklámlevél, más néven spam.

1978-ban javában dúlt a hidegháború, piacra dobták a Space Invaders játékot, megszületett az első lombikbébi, Svédországban elsőként betiltották az ózonréteget károsító aeroszolos spray-k forgalmazását, és olyan klasszikusok debütáltak a mozikban, mint a Grease, a Szombati esti láz és a Harmadik típusú találkozások.

Eközben az internet ősének számító ARPAnetet már 2600 ember használta. Közülük 400 főnek küldte el a világ első kéretlen reklámlevelét Gary Thuerk, a Digital Equipment Corporation marketingese. A közel 1300 leütés hosszúságú, csupa nagy betűvel írt email célja természetesen az értékesítés volt: az üzenet személyesen kipróbálható és megvásárolható számítógépekre hívta fel a figyelmet.

Nem meglepő módon az email sokakat felbosszantott, néhányan azonban örültek az információnak, és vásároltak is a reklámozott portékából. Ezzel megszületett és „világhódító útjára” indult a spam.

Szomorú, de a spam immár létező és aktuális része a mindennapjainknak. Mindenki találkozott és találkozik vele napi szinten. Sőt, eljutottunk odáig, hogy az EU-nak kell foglalkoznia adatvédelemmel, GDPR-ral, amihez jelentős részben hozzájárult a kéretlen, nem engedélyezett adathasználattal élő emailek tömkelege.

   
Löncshús árasztja el a postafiókjainkat?

A kéretlen reklámlevél egy 1937-ben piacra került sonkakonzerv után kapta a nevét. A csupa nagy betűvel írott SPAM elevezést egy névadó pályázat nyertese találta ki, a „spiced ham” (fűszeres sonka) szavak összevonásával. 2012-ig a gyártó 8 milliárd dobozzal adott el a SPAM-ből. A kéretlen reklámlevelekre a Monty Pyton egyik híres jelenete alapján ragadt át a név, amelyben enyhén szólva is túlzásba viszik a „spam” szó használatát.

 

 

Manapság már a teljes internetes levelezés több mint fele spam: a SecureList adatai szerint 2018-ban ez az arány 52,48% volt. A spamküldés bajnoka Kína, 11,69% globális részesedéssel.

A spam nem csak azért bosszantó, mert leterheli a világhálót, rabolja az időnket, megtölti a postafiókunkat, és néha a fontos leveleink is áldozatul esnek a spamszűrőknek. Hanem azért is, mert a kéretlen levelek az évek során a szándékos károkozás melegágyává váltak

Ki ne találkozott volna már olyan levéllel, ami hihetetlenül olcsón vagy ingyen megvásárolható terméket, esetleg mérhetetlen gazdagságot kínált neki, könnyen végezhető munka vagy váratlan örökség révén. A legtöbb esetben ezek az emailek az emberi hiszékenységre, tájékozatlanságra vagy figyelmetlenségre építenek, és a levélben szereplő link vagy a mellékelt csatolmány megnyitásával óriási károkat tudnak okozni, adatok ellopásával, törlésével vagy éppen túszul ejtésével.

Még nagyobb lehet a baj, ha egy rossz szándékú támadó át tudja venni az irányítást például egy cég levelezőrendszere fölött, és ezt arra használja, hogy nagy mennyiségű vagy jelentős károkat okozó spamet küldjön ki. Ebben az esetben első körben a hatóságok a pórul járt céget fogják elővenni és felelősségre vonni. Például idén februárban derült rá fény, hogy több nagyszabású spam kampányt a GoDaddy egy sérülékenységét kihasználva hajtottak végre. A világ legnagyobb domainregisztrátorának technikai hibája révén hackereknek sikerült több cég használaton kívüli, „alvó” domainje nevében kéretlen leveleket kiküldeni.

Ahogy arról többször is írtunk már, éppen ezért rendkívül fontos, hogy egy cég a megfelelő védelmi megoldással rendelkezzen, beleértve a céges rendszerek használatának szabályozását, a munkatársak képzését és ellenőrzését.  

Kapcsolódó cikkeink

7 fontos tudnivaló a végpont oldali IT biztonsági védekezésről

13 gyakori hiba, amit IT biztonság kapcsán