A felhőszolgáltatások jövője

Mára kikerülhetetlen lett a felhő alapú szolgáltatások használata

Életünk nagy része már ma is felhőben zajlik. Legyen szó bármilyen online szolgáltatásról, otthoni munkavégzésről vagy önvezető autókról, szinte minden mögött így, vagy úgy egy felhőszolgáltató áll. Utánajártunk merre tart a technológia és mik azok a trendek, amelyek meghatározhatják az előttünk álló évtized első éveit.

 

Kína felzárkózik

Ha a felhőszolgáltatások jövőjéről van szó, a piacvezető Amazon Web Services elsőségét és a Microsoft második helyét egyelőre nem veszélyezteti semmi, de ha hinni lehet az elemzők jóslatainak, jövőre a bevétel szempontjából jelenleg harmadik helyen álló Google pozícióit komolyan veszélyeztetheti az Alibaba Csoport.

A kínai piacvezető szolgáltató, az Aliexpress és a Wepay pénzügyi szolgáltatót is kiszolgáló cég tavalyi bevételei mintegy 59 százalékos növekedést produkálva az utolsó lezárt pénzügyi negyedévben elérte a 2,19 milliárd dollárt. Az Alibaba Cloud rendszerén, az egyre gyorsabban digitalizálódó kínai fintech piacon csak a kiskereskedőknek kínált szolgáltatáson keresztül mintegy 250 milliárd dollár értékben végeztek a vásárlók mikrotranzakciókat.

Miközben a Google Cloud Platform is közel negyven százalékos növekedéssel 3.44 milliárd dollár bevételre tett szert, elképzelhető, hogy amennyiben 2021 során folytatódik a kínai gazdaság látványos növekedése, bevétel tekintetében az Alibaba akár meg is előzheti a Google-t az év második felében.

A piac óriásainak előretörése mellett ugyanakkor világszerte erősödik egy másik trend is, ami a szenzitív adatok tárolását helyi, az országon vagy egy régión belül működő adatközpontban javasolja vagy írja elő. Amiből többek között az is következik, hogy a gyorsan növekvő globális szereplők mellett biztosan marad piaca a helyieknek is.

A mesterséges intelligencia is a felhőt erősíti

Bár évek óta egyre erősebb az AI és az ezzel foglalkozó projektek visszhangja, az új évtizedben talán tényleg történnek komoly előrelépések ezen területen. A mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztések legnagyobb kihívásait jelenleg a teljesítmény, skálázhatóság, megvalósíthatóság, valamint a különböző fejlesztési területek összehangolása jelentik – márpedig ezekre leginkább a felhő tud jó megoldást nyújtani. Ugyanakkor a felhőalapú AI fejlesztésekkel szemben egyre komolyabb elvárásként jelenik majd meg, hogy átláthatók legyenek, és megfeleljenek a várhatóan egyre komolyabb törvényi szabályozásoknak.

Paradigmaváltás: szerverek nélkül

A szerverek nélküli koncepció lehet a felhőszolgáltatók következő szent grálja. A Flexera piackutató cég State of the Cloud tanulmánya szerint 2020-ban az IT szolgáltatások piacán a serverless szolgáltatás az 5 leggyorsabban növekedő területek között volt.

A leginkább az Amazonnál alkalmazott serverless paradigma lényege, hogy az egyes kódrészletek közvetlenül a felhőben futnak és azon az erőforráson hajtódnak végre, amely a legkevésbé van leterhelve az adott pillanatban.

Az Amazon Web Servicesnél már gyakorlatban is működő modell (AWS Lambda) előnye a hagyományos monolitikus struktúrájú architektúrákkal szemben, hogy lényegesen gyorsabban fut és sokkal egyszerűbben skálázható. A már elterjedt pay-as-you-go rendszer keretében csak azért az erőforrásért kell fizetnünk, amit ténylegesen igénybe vettünk, de ez a szolgáltatás granulárisan adagolható: akár 100 ms-onként is vásárolhatjuk a futási időt, ezzel arányosan rendkívül kicsi összegért. A megoldással nemcsak az idő- és erőforrásigény csökkenthető, de lényegesen felgyorsítható az ilyen környezetben futó alkalmazások fejlesztési ciklusa is.

További előnye, hogy míg korábban a fejlesztőknek rendszerszinten kellett érteniük az adott szolgáltatás architektúráját, legyen szó akár az AWS-ről, Azure-ról vagy a Google Cloud Platformról, a szerver nélküli fejlesztésekbe jóval kevesebb részterület ismeretében is belekezdhetnek a fejlesztők.

Az automatizáció fejlődése

A felhőszolgáltatók platformjai mindig is az automatizáció motorjai voltak. Ezeknek a rendszereknek az komplexitása folyamatosan növekszik, az általuk kezelt adatok és applikációk mennyiségével egyetemben, jelentősen csökkentve ezzel az egyes vállalatok költségeit.

Az automatizált szolgáltatások és azok teljesítményének menedzselése 2021-ben is kulcsfontosságú lesz az ügyfelek számára az általuk használt platformok kiválasztásakor, hiszen már ma is vannak olyan vállalatok, amelyek egy-egy ilyen platformon több száz, vagy akár több ezer szolgáltatást nyújtanak ügyfeleiknek.

Minden út a felhőbe vezet

Mindent összevetve a felhőszolgáltatások piaca az elkövetkező évtizedben csak növekedni fog. Az IDC piackutató szerint 2022-re az összes adatokkal végzett művelet 75 százaléka már a felhőben fut majd le. 2022 végére pedig már a végpontokon kapcsolódó eszközök negyede képes lesz majd AI technológiák futtatására, tovább növelve az igényt az ilyen jellegű szolgáltatások iránt.

Legyen szó bármilyen felhő szolgáltatással kapcsolatos igényről, nézzen szét az Invitech szolgáltatási portfoliójában, és lépjen kapcsolatba cégünkkel.

Virtuális szerver infrastruktúra

Amennyiben többet szeretne megtudni a technológiáról, olvassa el kapcsolódó cikkeinket a témában!

Tanuljunk a felhő nyelvén

Ne féljünk a felhőtől!

Multicloud, a felhőmegoldások új generációja