ICT Súgó: az IT ügyfélszolgálat típusai

Mit jelent a speciális mérnöki munkaállomás, desktop menedzsment, helpdesk, ügyfélszolgálati üzemeltetés, service desk, SPOC (single point of contact)?

Sorozatunkban az info-kommunikációs technológiák (angolul: Information and Communications Technology – ICT) gyakran használt szakkifejezéseit magyarázzuk el közérthetően.

Manapság már olyan sokféle informatikai szolgáltatást lehet kiszervezni, hogy nem könnyű közöttük eligazodni. Alábbi posztunkban azokat szedtük egy csokorba, melyeknek lényege a munkaállomások menedzselése és a felhasználók támogatása, akár egyfajta belső ügyfélszolgálat nyújtása.

Speciális mérnöki munkaállomás

A speciális mérnöki munkaállomás egy felsőkategóriás asztali számítógép, amelyet technikai (pl. mérnöki, CAD) alkalmazások futtatására terveztek.

A speciális mérnöki munkaállomások általában nagyobb teljesítményűek, mint a személyi számítógépek, különösen grafikai alkalmazások és számítási kapacitás tekintetében.

Desktop menedzsment

A desktop menedzsment lehetővé teszi a szokásos számítógépes műveletek koordinálását, kezelését, például javítások telepítését, a szoftverek terjesztését, az IT-erőforrások kezelését, a szoftverlicencek kezelését, a szoftverhasználati statisztikák figyelését, az USB-eszközök használatának kezelését, a távoli asztalok irányítását.

Az Invitechnél ez a szolgáltatás kiterjed a PC-kre, notebookokra és vékony kliensekre is. Magában foglalja a beszerzést, a szükséges szoftverkörnyezet telepítését, a konfigurációt, igény esetén a módosítást is. Akkor érdemes igénybe venni, ha kiemelten fontos a biztonságos működés, illetve a gyors hibaelhárítás, ha több telephelyen kell a munkát elvégezni, vagy telephelyen belül nagyok a távolságok, és ha a saját IT csapat nem tudja teljeskörűen lefedni az üzemeltetési igényeket.

Ügyfélszolgálat / helpdesk

Az ügyfélszolgálat (angolul helpdesk) egy információs és segítségnyújtó erőforrás, ami elhárítja (vagy segít elhárítani) a számítógépek és hasonló elektronikai eszközök (mobiltelefonok, nyomtatók, perifériák) hibáit – legtöbbször az eszközre távolról rájelentkezve, képernyőmegosztás segítségével. A vállalatok gyakran nyújtanak segítséget/terméktámogatást az ügyfélszolgálatukon keresztül egy díjmentesen hívható telefonszám, honlap, vagy e-mail segítségével. Ugyanakkor léteznek olyan ügyfélszolgálati szolgáltatások is, melyek házon belül, vagyis cégen belül (a mai nemzetközi környezetben akár egy-egy cég különböző országokban lévő irodáira vonatkozóan is) nyújtanak technikai segítséget a dolgozóknak.

Ügyfélszolgálat üzemeltetés

Ez is a kiszervezés egyik fajtája, amikor az ügyfélszolgálat feladatait egy külső cég végzi el. Házon belüli IT támogatás esetében a kiszervezés azért lehet jó megoldás, mert így nincs szükség a megfelelő szakértelem és kapacitás házon belüli felépítésére és menedzselésére.

Service Desk, SPOC (single point of contact)

A szolgáltató és a felhasználók közötti kapcsolat központja, azaz egykapus belépési pont, melyen keresztül az ügyfelek hozzáférhetnek, igényelhetik adott informatikai szolgáltatásokat. Jellemzően incidensekkel (incidensről akkor beszélünk, ha egy funkció korábban működött, de már nem) és szolgáltatás-kérésekkel (az adott funkció működjön másképp, vagy új funkció kérése) foglalkozik, továbbá kezeli a kommunikációt a felhasználókkal.  Emellett információs központként szolgál az ügyfelek és kollegák részére, ahol aktuális információkat kaphatnak a folyamatban levő eseteikkel, igényeikkel kapcsolatban. Ez a tevékenység is megoldható egy cég saját erőforrásaival vagy kiszervezhető.

A fenti szolgáltatásokra is mind igazak a kiszervezés előnyei: tervezhető havidíj, folyamatos rendelkezésre állás, sztenderdek szerinti működés, mérhető munkavégzés, egységes biztonsági szabályok, prioritásoknak megfelelő ügykezelés, ügyfélre szabott tudásbázis.