2021 trendjei 2022-ben - 1. rész

A koronavírus alaposan megkavarta az előrejelzéseket tavalyelőtt, de a tavalyi évnek már a pandémia ismeretének tudatában vágtunk neki. Érdekes és érdemes áttekinteni, hogy honnan indultunk és hova jutottunk 2021-ben.

A koronavírus-pandémia kitörésének első éve nem csak az emberi kapcsolatokra, hanem a gazdasági teljesítményre is rányomta a hatását. 2020 vége felé közeledtével felcsillant a remény: a bíztató klinikai teszteket követően hamarosan elindulhat a széleskörű vakcinázás, és ezzel a gazdaság is fellélegezhet. A techipar szintén pozitív várakozásokkal tekintett 2021-re, abban reménykedve, hogy V alakú visszapattanást hoz magával az új esztendő. A V-ből K lett, ugyanakkor az IT szektor a tavalyi év nyertesei közé tartozott.

Nézzük meg, milyen fejlődési utakat remélt a világ 2021-re, illetve tekintsük át azt is, hogy mi valósult meg a várakozásokból!

Az élet nem állt meg

Egyes szervezeteknél versenyelőny, másokat viszont túlélésében fenyeget a technológiai fejlődés. A vállalati és a műszaki tervezés közötti határvonal mind inkább elmosódik, egyik sem lehet hatékony a másik nélkül. A jövőre tervezés azonban számos olyan bizonytalansági tényezőt hordoz magában, melyet pusztán humán erőforrással lehetetlenség adekvát módon kezelni. Ezt felismerve fordulnak a vállalatok egyre inkább a mesterséges intelligencia, a fejlett analitika és az automatizáció irányába. A belső és külső stratégiai erők folyamatos azonosításával, a stratégiai döntések támogatásával és az eredmények kiértékelésével a stratégiai tervezés alapvetően megváltozik 2021-ben, prognosztizálta a Deloitte a tavalyi év elején. Időrabló, ritka feladatból folyamatossá és dinamikussá válik, elősegítve a kreatív, szélesebb látókörű gondolkodást – legalább is az erre fogékony szervezeteknél.

Ezzel párhuzamosan 2021-ben is fókuszba került az örökölt vállalati rendszerek modernizálása, (legalább részben) felhőbe való átköltöztetése. Az elmúlt év elején eljött az ideje annak, hogy az úttörő szervezetek okos kiszervezési megállapodásokkal megkezdjék hagyományos üzletmenetük megújítását. Emellett az alapvető eszközök dinamikusan növelhető teljesítményű platformokra költöztetése is teret nyerhet, állt a piackutató 2021-es előrejelzésében. Egy ennyire bizonytalan üzleti környezetben az örökölt rendszerekből még több értéket kipréselni tudó innovatív megoldások így egyre több, digitális átalakuláson dolgozó műszaki vezető eszköztárának részét képezik.

A jövőbe tekintő vállalatok egy további területen léphettek előre 2021-en. Az ellátási láncok ügyfélorientálttá válásával megnövelhették a teljes lánc értékteremtő képességét. Emellett az alkalmazottak hatékonyságát és a munkavégzés biztonságát növelni hivatott eszközök – robotok, drónok, fejlett képfelismerő rendszerek - terjedését jósolták 2021 elején. Minden ígéretük ellenére ezek a trendek ugyanakkor még mindig csak a szárnyukat bontogatják; elsősorban a legfejlettebb régiókban láthatjuk térhódításukat.

Pedig igencsak kecsegtető előnyökkel jár alkalmazásuk. A Virginia Tech University kutatása szerint, ha az Egyesült Államok sűrűn lakott részein általánossá válna a drónalapú házhozszállítás, azzal éves szinten az átlagos fogyasztó 56 órát spórolhatna a szükségtelen utazgatásokon és egy tipikus étterem 284 ezer dollárnyi új megrendeléssel gazdagíthatná magát. Közel félmilliárd kilométerrel kevesebbet futnának az amerikai járművek a közutakon, ami egyenértékű lenne azzal, mintha durván 26 ezer autót kivonnának a forgalomból. Ez nem csak 114 ezer tonnányi széndioxid-kibocsátástól óvná meg a világot, de nagyjából 570-nel kevesebb baleset következne be az Államok útjain.

A fenti prognózisok mindegyike megjelent vagy folytatódott a tavalyi év során, és a korábbinál hangsúlyosabbá vált 2022 elejére. Két, Coviddal sújtott év után, a termelésben, az emberi erőforrásokban és az ellátási láncokban továbbra is tapasztalható bizonytalanságok közepette a digitális transzformáció, az automatizáció és a mesterséges intelligencia általánossá váló alkalmazása segítheti hozzá a szervezeteket ahhoz a hatékonyságnöveléshez, amin akár a túlélésük is múlhat.

Ne bízz senkiben!

Nem a koronavírus volt az első olyan globális jelenség, amire kifinomult biztonsági támadásokat alapoztak, de ezen a téren talán egyetlen korábbi téma sem vált annyira dominánssá, mint a két éve tartó világjárvány esetében. Ennek egyik következményeként a klasszikus vár és várárok megközelítés már nem bizonyult megfelelő stratégiának, eljött a Zero trust koncepció ideje.

Eszerint a modern vállalati környezetek a megszokottól eltérő biztonsági felügyeletet igényelnek: nincsenek többé élesen elhatárolható védvonalak, nem lehet az alkalmazottakat, eszközöket, hálózati infrastruktúrát aszerint meghatározni, hogy az a szervezeten belül vagy kívül vannak. A Zero trust megközelítés esetében minden egyes kérelem jogosultságát igazolni kell, a rendszer nem előlegez bizalmat senkinek és semminek. Minden egyes kapcsolat számos paraméterrel rendelkezik, és ezeket (illetve változásaikat) folyamatosan figyelembe véve születnek az újabb, kockázatalapú döntések az éppen kezdeményezett tevékenységről.

Arról, hogy miért igényel jelentős erőfeszítéseket, alapos tervezést a Zero trust alkalmazásba vétele, hogyan változtatja meg a szervezet IT-biztonságának kezelését, hamarosan egy újabb bejegyzésben foglalkozunk részletesen. Ami viszont biztos: a Zero trust 2021 elején jósolt elterjedése teljes mértékben igaznak bizonyult. A Statista év közbeni felmérése alapján a nagyvállalatoknak csak 28 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem rendelkezik tervekkel a modell alkalmazását illetően. Közel háromnegyedük legalább a bevezetés tervezésénél járt a megkérdezésekor, 30 százalékuk pedig már eljutott a megvalósítás fázisába is.

2021 az ember és a gép éve volt

Két, egymással látszólag ellentmondásban álló trend bontakozott ki 2021 során. Egyrészt minden korábbinál nagyobb hangsúlyt kaptak a gépek: a machine learning és az adatok fontossága végleg megkérdőjelezhetetlenné vált. Ugyanakkor az ember is célkeresztben volt – a tavalyi év a távmunka és az ember-vállalat interakció jövőjére kereste a választ. Következő írásunkban kiderül, mekkora sikerrel.