5 technológia, ami 2019-ben hatni fog az autóiparra

A legújabb autók egyre több izgalmas funkcióval igyekeznek olyan meglepetéseket okozni, mint a legfrissebb mobiltelefonok.

Íme néhány technológia, amiről nem is gondolnánk, hogy fontosak lesznek az autóipar számára 2019-ben.

5G

Az első és legjelentősebb változás, hogy az autóknak is internetre lesz szükségük. A 3G, 4G és 4G LTE után az 5G a legújabb mobil kommunikációs szabvány, ami minden eddiginél gyorsabb adatátvitelt nyújt: várakozások szerint akár 10-50-szeres sebességnövekedést hozhat. Érdekesség, hogy ezt nem is annyira a sávszélesség növelésével, mint a késleltetés minimalizálásával éri el. Így elérkezhet a rel-time (valós idejű) alkalmazások kora. Márpedig az önvezető autók megbízható működéséhez erre igen nagy szükség van. Szakértők úgy vélik, az 5G megjelenése radikálisan fel fogja gyorsítani az automatizált járművek fejlesztését és általános elterjedését.

Bár az iparágban 2019-ben minden az 5G-ről szól, a széleskörű bevezetése még várat magára: egy-két kísérleti rendszeren kívül nincsenek még 5G hálózatok, és az 5G-re optimalizált telefonoknál is a prototípusok bemutatása környékén járunk.

  Magyarországon az Invitech az 5G koalíció egyik alapító tagjaként aktív szerepet vállal az 5G technológia széles körű hazai elterjedésében. Egyrészt a társaság optikai hálózata és adatközponti infrastruktúrája a rendszer-architektúra fontos eleme lehet. Másrészt az Invitech olyan komplex informatikai megoldásokat is nyújt, amelyek elterjedésében az 5G új lehetőségeket jelenthet: gondoljunk csak az egymásra épülő távközlési és informatikai szolgáltatások konvergenciájára, az egyéni és az üzleti felhasználók körében zajló digitalizációra és az IOT-megoldások térnyerésére.  

 

IoT (Internet of Things – a dolgok internete)

Az 5G, a nagy sávszélesség csak akkor ér valamit, ha maga az eszköz – jelen esetben az autó – rá tud kapcsolódni a hálózatra. Manapság már számos okos eszköz képes erre: lehet távolról nyitni és zárni a lakás ajtaját, szabályozni a fűtését és még hosszan sorolhatnánk. Gartner piackutató cég szerint 2020 végéig minden ötödik autó rendelkezni fog valamilyen vezeték nélküli internet kapcsolattal. Innentől fogva szélesre nyílik a lehetőségek tárházának kapuja.

Például egy Kínában működő startup, a Byton nemrég bemutatott egy M-Byte elnevezésű koncepciót, ami az Amazon Alexa szolgáltatását teszi elérhetővé az elektromos autókban. A segítségével a jármű utasai szóban adhatják meg az úticélt, csatornát válthatnak a rádión, telefonálhatnak, vagy éppen távolról vezérelhetik otthoni eszközeiket.

De az IoT akár hangutasítás vagy egyéb emberi beavatkozás nélkül is működhet: ha egy város okos parkolórendszert épített ki, amely jelzi a szabad helyeket, akkor az autó ezeket magától is meg tudja találni. (Egy okos város koncepciójába sok minden más is belefér: érdemes megnézni az Invitech erről szól oldalát.)

V2V, V2D, V2I és társai

Manapság több V2-vel kezdődő rövidítéssel is találkozhatunk az autóiparban.

V2V
(vehicle-to-
vehicle)

V2D
(vehicle-to-
device)

V2I
(vehicle-to-infrastructure)

V2G
(vehicle-to-
grid)

V2X
(vehicle-to-
everything)

Olyan szabvány, amely jármű és jármű közötti kommunikációt valósít meg.

Az autó és különféle digitális eszközök kapcsolódását oldja meg, mint például egy mobiltelefon.

A jármű és környezete, például egy láthatatlan jeleket is küldő közlekedési lámpa között teremt kapcsolatot.

Az elektromos autók és az áramhálózat közötti egyeztetést végzi az optimális töltés érdekében.

A fentiek összefoglaló neve, vagyis az autó teljes digitális kommunikációját fedi le.

 

A Ford Motor Co. már bejelentette, hogy 2022-től minden Amerikában forgalmazott modelljében mobil V2X technológia lesz. Ennek köszönhetően a Ford autók meg tudják majd osztani egymással az úton tapasztalt veszélyeket, továbbá kommunikálni tudnak majd a közlekedési lámpákkal, gördülékenyebbé téve a forgalmat.

Ha a jövőben autót akarunk vásárolni, fontos lesz ismerni ezeket rövidítéseket és a mögöttük rejlő szolgáltatásokat, hogy a kereskedőnek tudjuk tenni a megfelelő kérdéseket, amikor választani szeretnénk két modell közül.

Blockchain

Ezt a technológiát legtöbben a virtuális pénzzel azonosítják, pedig sok más célra is felhasználható. Tény, hogy a blockchaint alapvetően arra találták ki, hogy két személy vagy cég között egy bank közvetítése nélkül is lehessen pénzügyi tranzakciót lebonyolítani. Ez a megoldás azonban természetszerűleg együtt jár a nagyfokú biztonsággal, és azzal is, hogy a tranzakció tényét utólag nem lehet meghamisítani – sőt, azt bárki bármikor ellenőrizheti. A blockchaint éppen ezért egyre több olyan iparág fedezi fel magának, amelynél fontos az információk biztonságos és követhető begyűjtése, rögzítése, tárolása, továbbá megosztása számos felhasználóval, akár a világ különböző részein.

A leírás az autóiparra is ráillik, hiszen nagyon hasznos lehet egy olyan, a repülőgépek fekete dobozához hasonló megoldás, ami megmásíthatatlanul naplózza a vezetési adatokat, továbbá az autó szervízelésének, alkatrészcseréinek történetét. Arról nem is beszélve, hogy a blockchain segíthet távol tartani a rosszindulatú hackereket az autó online kommunikációjától.

Kvantumszámítógép

Ha valaki nem ért a számítógépekhez, annyit azért biztosan tud róluk, hogy az információt nullák és egyesek formájában tárolják, azaz bináris rendszerben. A kvantumszámítógépek ezzel szemben qubitekre épülnek, ami hatékonyabbá tesz az információ kezelését és tárolását. A műveletek végrehajtása gyorsabb, és kevesebb energiát emészt fel. Több piacvezető gyártó dolgozik már a kvantumszámítógép fejlesztésén, de a széleskörű elterjedéséig még biztosan hátra van néhány év.

A Daimler és a Google már 2018-ban bejelentették, hogy közös kutatásokat folytatnak, hogyan lehetne alkalmazni ezt az új technológiát az önvezető járművekben.