ICT súgó: IT és üzlet - Service request, service improvement, változáskezelés

Milyen szolgáltatásokat, megoldásokat takarnak a fenti kifejezések?

Sorozatunkban az info-kommunikációs technológiák (angolul: Information and Communications Technology – ICT) gyakran használt szakkifejezéseit magyarázzuk el közérthetően.

Service request

Service request, vagyis szolgáltatás-kérés kezelés. A szolgáltatási kérelmek olyan, meglévő előkészítő szolgáltatásokra és szolgáltatásokra vonatkozó kérelmek, amelyeket a Service Manager a munkaelemek típusaként kezelhetnek. A szolgáltatáskérések révén az üzleti és informatikai stratégiának megfelelő kérésteljesítési megoldás dolgozható ki, biztosítva, hogy az IT szolgáltatások üzleti értéket teremtsenek. A szolgáltatáskérések szoros kapcsolatban állnak a szolgáltatáskatalógussal, és a két elem együttese a szolgáltatáskérések egyszerű kezelésével fontos értéket jelent az IT szervezet számára. Segítségükkel könnyebben áttekinthetők a szolgáltatások és az azok iránti igények, illetve az IT szervezet hatékonyabb és könnyebben áttekinthető ügyfélszolgálatot tud biztosítani.

Service improvement

A service improvement egy folyamat vagy IT-szolgáltatás továbbfejlesztése. A rendszeres továbbfejlesztés célja, hogy a szervezet működése és a szolgáltatásai mindig összhangban legyenek a változó üzleti igényekkel. Ez a folyamatos fejlesztés olyan szervezeti tevékenységeket jelöl, amelyeknek ismétlődően kell végrehajtásra kerülniük minden szinten, annak érdekében, hogy a teljesítmény állandóan megfeleljen az üzleti érdekeknek és az érdekelteknek, akik a saját szervezetünkben, vagy a megrendelő szervezetekben vannak.

A folyamatos továbbfejlesztést a szervezetben ösztönözni kell, rendszeresen kell végezni, azonosítani kell a továbbfejlesztési lehetőségeket, fel kell mérni, naplózni kell, majd priorizálni a lehetőségeket annak függvényében, hogy az üzleti hatékonyság érdekében milyen elsőbbséget élveznek. Ahhoz, hogy a továbbfejlesztés működőképes legyen, és implementálni lehessen, üzleti indoklásra is szükség van, hogy az idő-költség allokálása megtörténhessen. Ezután meg kell tervezni, majd meg kell valósítani a továbbfejlesztéseket. Fontos, hogy megvalósításuk után vissza is kell mérni a hatékonyságukat.

Változáskezelés

A változáskezelés, vagyis a change management a szolgáltatásirányítási rendszer egyik alapvető eleme. Helyes irányítás mellett a változások kezelése javítja a szervezet szolgáltatásainak teljesítményét. Ebben az esetben a sikert a helyes és világos tervezés képessége, valamint a kritikus pillanatokban fellépő kellemetlenségek ellenére a megfelelő megoldás végrehajtásának képessége jelenti.

Természetesen a megfelelő eszközök használatával javíthatók a projekt változásai, valamint az a képesség, hogy megértsük azok lehetséges hatásait. A változások alapos vizsgálata és hatásuk kezelése nélkül előfordulhat, hogy nem az igényeknek és a helyzetnek megfelelő megoldás születik. Ez leginkább akkor fordulhat elő, ha a projekt során az ügyfél igényei eltérnek a projekt indításakor feltárt igényektől.

CÍMKÉK: IT szolgáltatás, ICT