{{ getCount}}
LÉPJEN VELÜNK KAPCSOLATBA
{{ product.title }} +

{{ msg}}

ITIL: az üzletet támogató informatika kulcsa

Olyan szervezetek használják, mint a NASA, Microsoft, Disney, Shell, HP, IBM és a British Airways.

Az összetett informatikai szolgáltatások tartalmát átlátni, és minőségét és üzleti céloknak való megfelelőségét ellenőrizni nem mindig egyszerű. Ezért egy szolgáltatóval végzett közös munkát érdemes lehet egy olyan keretrendszer létrehozásával kezdeni, ami segít áthidalni ezeket a problémákat. Főképp akkor, ha kiemelten fontos, hogy az IT hatékonyan támogassa az üzletmenetet. Mi e célra az ITIL módszertant ajánljuk, aminek lényegét és előnyeit mutatjuk be az alábbi posztban. Kiemelten fontos megemlítenünk, hogy nem az ITIL teljes adoptációját javasoljuk. hanem azoknak a részeknek az adaptációját, amelyek a működést és az értékteremtést legjobban biztosítják a vállalat számára.

Miért van szükség keretrendszerre?

A stabil és professzionális üzletmenet egyik kritikus eleme a jól felépített és karbantartott IT infrastruktúra. Ez pedig akkor működik a legjobban, ha a szolgáltatás menedzsmentje előrelátóan tervezett, felügyelt, és minden érintett számára átlátható – végezzék azt belső szolgáltatók vagy külső partnerek. Miközben minden cég céljai és lehetőségei eltérnek egymástól, ami miatt az alkalmazott megoldásokat nyilván testre kell szabni, léteznek olyan szabványosítható folyamatok, metódusok, amelyeket az optimális szolgáltatásmenedzsment érdekében alkalmazni lehet. Ezek egyike az ITIL, melyet olyan szervezetek használnak, mint a NASA, Microsoft, Disney, Shell, HP, IBM és a British Airways.

Mi az ITIL és miért jó?

Az ITIL (Information Technology Infrastructure Library) a legelterjedtebb megközelítés és legjobb gyakorlatok gyűjteménye a világon az informatikai szolgáltatások kezelésére. Nem más, mint bizonyos informatikai tevékenységek - például az informatikai szolgáltatásmenedzsment (ITSM) és az informatikai eszközkezelés (ITAM) – bevett, jól működő gyakorlatainak összessége, melynek fő célja az informatikai szolgáltatások hozzáigazítása az üzleti igényekhez.

Az ITIL útmutatást nyújt, hogyan lehet az informatikát eszközként használni az üzleti változás, átalakulás és növekedés megkönnyítésére. Olyan folyamatokat, eljárásokat, feladatokat és ellenőrző listákat ír le, amelyeket a stratégia, az értékteremtés és a kompetencia szint fenntartása érdekében lehet alkalmazni. Segítségével a szervezet létrehozhat egy olyan alapot, amire építve a továbbiakban tervezni, fejleszteni és mérni lehet – például az informatikai megfelelőséget és a fejlődést.

Az ITIL esetében nincs olyan külső auditor, amely értékelné, hogy egy adott szervezet megfelel-e az ITIL-szerinti működésnek, ilyen tanúsítvány ugyanis csak magánszemélyek számára érhető el. Az Axelos akkreditálja az engedélyezett vizsgáztató intézeteket, és kezeli a keretrendszer frissítéseit, ami jelenleg a 4-es számú verziónál tart. Vagyis azoknak a szervezeteknek, amelyek ITIL-t szeretnének megvalósítani, nincs szükségük licencre – hozzáértő szakemberre viszont annál inkább.

Agilitás, Agile és az ITIL

Fontos a legújabb IT trendek és DevOps fejlesztések miatt az ITIL kapcsán az agilitásról és az Agile-ról is beszélni. Agilis megközelítést az ITILv4 implementálja folyamataiban, viszont az nem hasonlítható össze a klasszikus „Agile”-al, mert az alapvetően más. Az agilis szolgáltatásmenedzsment megvalósítható ITIL alapokon, de az „Agile” szolgáltatásmenedzsment ettől teljesen különbözik. Ezt az összefüggést az alábbi videóban részletesen is elmagyarázzuk:

Hogyan működik az ITIL a gyakorlatban?

Az Invitech esetében ez úgy valósul meg, hogy az ITIL rendszerét alkalmazva tanácsadóként felmérjük a cég jelenlegi folyamatainak és rendszereinek hatékonyságát, üzleti elvárásait, értékteremtésének  hatékonyságát, és javaslatokat teszünk tapasztalataink alapján a felmerült problémák orvoslására, illetve teljesítményjavító csomagokra. Az ilyen jellegű átvilágítást, illetve a belőle következő karbantartást érdemes rendszeresen elvégezni. Az ITIL része a folyamatos visszamérés és folyamatok javítása is, mert enélkül még a jól megtervezett és felépített IT-s infrastruktúrák és szolgáltatások, megoldások is instabillá válhatnak, nem tudják az értékteremtéssel szembeni elvárásokat teljesíteni.

Az ITIL amellett, hogy folyamatos megfelelést igényel, az ITILv3 szolgáltatás életciklusát az alábbi ábra mutatja be:


Az ITILv4 pedig az alábbi szolgáltatás életciklust javasolja:

Ez a munkamódszer kiterjeszthető a stratégiai tervezéstől kezdődően a szolgáltatások pénzügyi felügyeletén át egészen az üzemeltetési szintig. De akár a projekt alapú munkák költségkontrollja esetén is bevethető, hogy minden feladat a tervek szerint legyen elvégezve.

Mindehhez széleskörű eseménykezelés társul, az incidens-, kockázat- és változáskezeléstől kezdve a konfiguráció- menedzsmentig. Egyúttal támogatási szolgáltatást tudunk nyújtani például ügyfél-elégedettség mérések, szolgáltatásfejlesztés és projektmenedzsment oldalról is.