ICT Súgó: CIO, CISO, CTO, CDO

Az informatikai szolgáltatások esetén nem árt tisztában lenni a pontos feladatkörökkel és a legfontosabb szakkifejezésekkel.

Sorozatunkban az infokommunikációs technológiák (azaz Information and Communications Technology – ICT) gyakran használt szakkifejezéseit magyarázzuk el közérthetően.

itc_sugo

Technológia, innováció, üzembiztonság egy kézben: a CTO

A Chief Technology Officer, CTO, avagy műszaki vezérigazgató, a vállalat életében technikai mérnöki szerepet tölt be és ezzel a szemlélettel vezeti és üzemelteti a termékfejlesztést, a tervezési technológiát és a cég technológiai infrastruktúráját. Felelőssége az egész cég szolgáltatási palettájára kiterjed, hiszen a technológia, az informatikai infrastruktúra, a cég üzembiztonsága rajta múlik.

Persze a CTO feladata attól is függ, hogy melyik iparágban tevékenykedik, hiszen egészen más kihívásokkal néz szembe egy gyártóipari és egy szolgáltatási szektorban tevékenykedő vezető.

A jó üzleti és technológiai képességeket igénylő pozícióban, a technológiai stratégiaalkotás mellett az innováció menedzsment komplett folyamata is meghatározó részét képzi a feladatoknak, ahogy a felsoroltak technológiai hátterének garantálása is.

A CTO közvetlenül a CEO-nak reportál, akárcsak a CIO. A kettejük közötti szoros együttműködés a vállalati versenyképesség záloga, hiszen a digitális transzformáció során összefonódott szervezeti működéshez mindkettejük szaktudására szükség van.

Az üzlet partnere és az informatika első számú vezetője, avagy a CIO

Manapság az informatika berkein kívül sem cseng ismeretlenül a CIO, azaz a Chief Information Officer kifejezés, ám azzal, hogy a hangzatos elnevezés valójában mit takar, már kevesebben vannak tisztában.

A Chief Information Officer azaz CIO, az információs és számítástechnikai technológiák bevezetéséért, kezeléséért és használhatóságáért felelős vezető, aki folyamatosan figyeli, elemzi az új és különféle technológiákat abból a nézőpontból, hogy azok esetleges integrálása milyen üzleti előnnyel járna a vállalatnak. Támogatja az üzletet a digitális transzformációban, ismeri az általuk használt technológiákat, miközben egyfajta tolmács szerepet tölt be az informatika és az egyéb területek között, hogy a felmerülő igények értő fülekre találjanak. Többnyire a közepes méretű vállalatoktól kezdődően találkozhatunk a pozícióval, ugyanakkor, ahogy CISO-ra, úgy a CIO-ra is szükség lenne a fenti cégméret alatt is.

Szerepük a technológia és a digitalizáció rohamléptű fejlődésével egyre hangsúlyosabbá válik, és maga a feladatkör is folyamatos átalakuláson megy keresztül. Bő három évtizeddel ezelőtt a szóban forgó pozíció sokkal inkább korlátozódott a technikai és üzemeltetési feladatokra, mintsem a trendek megjóslására, az üzletet támogató technológiák felkutatására, ajánlására, elfogadtatására és bevezetésére, az üzlettel való szoros együttműködésre és stratégiaalkotásra. Ugyanis a jelen kor CIO-jának ezekhez mind értenie kell, mert a szerepkör mára teljesen átalakult.

2022-re a CIO személyében egy olyan vezetővel találkozhatunk, akire egyenrangú félként tekintenek az üzleti döntéshozók, mert nemcsak informatikai, hanem üzleti szempontból is képes mérlegelni és megközelíteni az IT-kérdéseket. Mindamellett folyamatosan törekszik a legújabb technológiák implementálására úgy, hogy azok az üzletet és az üzleti folyamatokat is támogassák, agilisan reagál a szervezetet érintő technológiai és informatikai kérdésekre, az üzleti terület, a kollégák és az ügyfelek igényeire egyaránt.

A vállalati információbiztonság őre, a CISO

A legóvatosabb becslések szerint is közel hatmilliárd ember kapcsolódik az internetre különféle eszközökkel. A globális home office és a pandémia keltette elsöprő digitalizációs hullámok, az addig méltatlanul csak „expert”-ként emlegetett IT-biztonsági szakembereket a C-szintű vezetők közé emelték. De mit csinálnak a Chief Information Security Officer-ek a gyakorlatban?

Bizonyos szervezeti létszám fölött, közepesvállalati mérettől felfelé, szerepük nélkülözhetetlen, hiszen a céges infrastruktúra és adatok védelméhez szükség van dedikált szakemberre, így ez az első és legfontosabb feladatuk. Ezen felül a dolgozók IT-biztonságtudatosságának növelése, az awareness kampányok létrehozása is az ő feladataik közé sorolható. A pozíció meghatározó eleme, a stratégiaalkotás, olyan irányelvek, biztonsági architektúra, folyamatok és rendszerek létrehozása, amelyek csökkentik a vállalati kiberfenyegetettséget, és növelik az adatok biztonságát. Az előírásoknak, szabályozásoknak való megfelelés szintén kulcsfontosságú, csakúgy, mint a kockázatkezelés és a gyorsaság az incidenskezelésben. A CISO folyamatosan figyeli az újkeletű fenyegetéseket, támadásokat és trendeket, hogy egy lépéssel mindig a támadók előtt járjon.

Hasonlóan a CIO-hoz, a CISO-knak is beszélnie kell üzlet nyelvén, hiszen feladatkörükbe az is beletartozik, hogy megértsék az üzlet problémáit, és olyan megoldásokkal álljanak elő, amelyek támogatják annak működését. Mindemellett, a CISO igyekszik megértetni az üzleti döntéshozókkal, hogy az egyes IT-biztonsági beruházások milyen rövid, vagy hosszú távú üzleti előnyökkel, az üzletmenet folytonosság biztosítását támogató hatással bírnak.

A folyamatokban és új technológiákban gondolkodó CISO, a vállalati hierarchiában nem a CIO alatt, hanem a CIO-val dolgozik vállvetve, a kompetitív attitűdöt kooperatívra cserélve.

Az adatok ura, avagy a CDO

Ahogy a fenti négy C-szintű vezetővel, úgy a CDO-val, azaz Chief Data Officerrel is közepes cégméret fölött találkozhatunk, bár a CDO ritka, mint a fehér holló, legalábbis egyelőre. A Gartner CEO and Senior Business Executive Survey publikációja is jól alátámasztja ezt: jelenleg a nagyvállalatok kevesebb mint fele alkalmaz CDO-t. Ez annak a számlájára írható, hogy a pozíció javarészt még formálódik, ugyanakkor minden olyan vállalatnak elkelhet a jól képzett CDO, amely a céges adatokból valós üzleti eredményt szeretne képezni vagy adatvezérelt vállalati kultúrát tervez kialakítani.

A CDO a felsővezetői csapatot erősíti, azzal, hogy a cég vállalati adat- és információs stratégiájáért és az adatok hatékony hasznosításáért felel, hogy ezzel támogassa például az adatalapú döntéshozást vagy a HR-folyamatokat. Szerepkörében egyesül az elszámoltathatóság, az információvédelem, az információkezelés és adatminőség felelőssége és az adatvagyonból történő üzleti értékteremtés is. Hasonlóan a CISO-hoz, a CDO is partnerségben dolgozik a CIO-val.

CÍMKÉK: IT szolgáltatás, IT, ICT