{{ getCount}}
LÉPJEN VELÜNK KAPCSOLATBA
{{ product.title }} +

{{ msg}}

A blogolás hőskora

Míg az internet nemrég ünnepelte 50. születésnapját, a blogolás még csak felennyi idős.  Ennek ellenére 25 év alatt nagy utat sikerült bejárni: egyes becslések szerint ma már több mint 500 millió blog működik, amelyek összesen legalább 2 millió posztot publikálnak naponta.

Az első blog, ami még nem volt az

A világ első blogja Justin Hall nevéhez fűződik, aki a Swarthmore College hallgatójaként, 1994-ben vágott bele az internetes naplóírásba. Posztjait még ma is meg lehet tekinteni a Links.net oldalon. Persze annak idején ezt még senki sem hívta blognak, mivel ez a kifejezés csak később jelent meg. Hall maga is személyes honlapként hivatkozott rá.

A névadók

A blog elnevezés kitalálójának Jorn Bargert tartják, aki a hőskorban Robot Wisdom címen vezetett egy nagy hatású blogot. Barger webes naplózásnak nevezte a tevékenységét, így született meg 1997-ben a weblog szó. Ezt Peter Merholz programozó rövidítette le blogra 1999-ben, amit mindössze hét évvel később a Merriam-Webster szótár az év szavává választott.

Személyestől a tematikusig

A kezdetekben szinte minden blog személyes naplóként funkcionált: tulajdonosaik leginkább a velük történt dolgokról, hobbijaikról, a véleményükről írtak. Csak némi idő eltelte után jelentek meg a tematikus blogok.

Technológiai témák terén az első közé számít John Carmack, az id Software alapítójának korai blogja, továbbá a Steve Gibson nevéhez fűződő, ma is működő Shacknews, mindkettő számítógépes játékokról szólt.

1998-ben publikálták az első olyan blogot, ami egy hagyományos híroldalhoz kapcsolódott. Jonathan Dube a The Charlotte Observer munkatársaként ebben formában számolt be a Bonnie hurrikánról.

Platformok nélkül

Kifejezetten blogolásra fejlesztett megoldások hiányában kezdetben sokszor kézzel, akár HTML-ben szerkesztett oldalak létrehozásával készültek a bejegyzések. Néhány éven belül azonban megjelentek az első platformok, ezek közül a LiveJournal volt a legjelentősebb. 1999-ben debütált a Blogger.com, ami nagyban hozzájárult a blogolás elterjedéséhez. 2001-ben a Movable Type, 2003-ban pedig a Wordpress lépett piacra.

Áttörés

A 2000-es évek a növekedés időszaka volt. 2002-ben létrejött az első nagy, kifejezetten blogokra szakosodott kereső, a Technorati. Az általa készített, 2006-os State of the Blogosphere jelentés már 50 millió blogról számolt be.

Ebben az időszakban kezdtek megjelenni az Egyesült Államokban a politikusok választási blogjai, illetve azok a tematikus és szakmai blogok, amelyek már mélyebbre ásták magukat egy-egy témában, mint a mainstream média. Ekkortájt született meg számos, mára híressé vált blog, mint például a Boing Boing, Gizmodo, Gawker (az első nagy pletyka blog), és a Huffington Post.

2002-ben fordult elő először, hogy egy bloggert (konkrétan a Dooce mögött álló Heather Armstrongot) kirúgták azért, mert szatirikus posztokat írt a munkahelyről és munkatársairól.

2003-ban alapították meg az Audiobloggert, az első nagy podcasting szolgáltatást, a videóblogolás, azaz vlogolás pedig 2004-hez köthető. Ehhez képest a Youtube csak egy évvel később nyitotta meg virtuális kapuit.

Pénz, pénz, pénz

2003-ban megjelent az AdSense platform, ami először kínált lehetőséget arra, hogy a bloggerek reklámbevételekre tegyenek szert.

2001 tájékán már lehetett olvasni olyan posztokat, amik magáról a blogolásról szóltak: tanácsokat, tippeket adtak egy blog létrehozásához és működtetéséhez, de a bevételi csatornák megjelenésével ezek száma robbanásszerűen megnőtt. Egyes bloggerek azzal váltak ismertté és sikeressé (mint például Darren Rowse és John Chow), hogy arról publikáltak: hogyan lehet a blogolást teljes munkaidős karierré formálni.

Üdv a nagypályán

Egy 2005 januárjában publikált felmérés szerint akkortájt már 32 millió amerikai, azaz a lakosság 10%-a olvasott blogokat. Ugyanebben az évben Garrett M. Graff a világon az első bloggerként megkapta sajtóbelépőjét a Fehér Házba. A blog végképp megérkezett a mainstreambe. Azóta számos platform, formátum jött létre, és a hagyományos média is számos módon használja a blogokat.

Becslések szerint a világ összes weboldalának mintegy negyed-harmada blog. A legtöbb, 440 millió a Tumblr-en található, a WordPress meglepő módon csak második 60 millió bloggal, és ehhez adódnak még hozzá más, jóval kisebb platformok. Ugyanakkor szakértők szerint a bloggerek mintegy 10%-a keres pénzt a posztjaival.

A közösségi média elterjedése azóta persze számos új publikációs lehetőséget teremtett, amelyek ismét megváltoztatták a tartalomgyártási és fogyasztási szokásokat. A szöveges formátum jelentős mértékben a videós platformokra került át, a vloggerek száma hazai és nemzetközi viszonylatban is évről-évre emelkedik. Bár a blog műfaja folyamatosan változik, azonban továbbra is él, virul, és úgy tűnik, még egy jó darabig velünk marad.