A KKV-k számára elengedhetetlen IT-szolgáltatások

A kihívás örök, csak az eszközök változnak. Mire van szükség a versenytársakkal szemben 2022-ben?

Korábban bemutattuk, mik a kis- és közepes méretű vállalkozások számára elengedhetetlen technikai megoldások. Két évnyi intenzív távmunka és hibrid munkavégzés tapasztalataival felvértezve nem is kérdés, hogy a villámgyors internet vagy a kollaborációs irodai alkalmazások elengedhetetlenek. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy az összes feladat ki van pipálva – nézzük, mit tehetnek a KKV-k azért, hogy az élmezőnybe kerüljenek/maradjanak!

Automatizáció és mesterséges intelligencia

Egy tavalyi felmérés szerint talán sose volt annyira hatékonyságnövelő eszköz az automatizáció, mint napjainkban. A mechanikusan ismétlődő feladatok a digitális világban is jelen vannak, és rengeteg munkaórát vesznek el az emberi kreativitást, humán látásmódot igénylő feladatok elől. A fent említett, szellemi munkát végzők közreműködésével végzett kutatás rávilágított, hogy a monoton tevékenység javának önműködővé tételével az alkalmazottak kétharmada produktívabbá vált, és csökkenő stresszről számolt be. Ez önmagában is előny a cégvezetés számára, de még inkább kiemeli a trendhez való csatlakozás szükségességét, hogy a válaszolók 88 százaléka szerint az automatizáció hozzásegítette szervezetüket a nagyobb versenytársakkal való jobb konkuráláshoz.

Ennek eléréséhez természetesen gyakran nem csupán önműködő folyamatokra, hanem mesterséges intelligencia bevetésére is szükség van. Az üzleti adatok begyűjtése, elemzése és kiértékelése humán erőforrással egyre inkább lehetetlen küldetés; ellenben az MI és a gépi tanulás sokkal jobb eredményeket hozhat. Nem ok nélkül prognosztizálta még 2017-ben azt a Gartner az idei évre, hogy minden ötödik, általában nem rutinfeladatot végző alkalmazott a mesterséges intelligenciára fog támaszkodni munkája elvégzésében. Jobb ügyfélélményt biztosíthat az MI, hamarabb felfedezhetők általa a piacon alakuló trendek, így a technikát alkalmazó szervezet gyorsabban reagálhat, nagyobb bevételre tehet szert a riválisaival szemben.

Biztonság okosan

Az MI ráadásul a munkavállalók és a vállalatok kiberbiztonsági védelmét is hatékonyabbá teheti. Már a járványt megelőzően is komoly problémát jelentettek a digitális térben levő biztonsági kockázatok, intenzitásuk a Covid-fertőzés időszaka alatt tovább nőtt. Az FBI figyelmeztetése alapján a korai időszakban háromszor-négyszer több riasztást kaptak felhasználóktól a korábbi időszakhoz képest.

Szükség van tehát a proaktivitásra, ami széleskörű beavatkozást igényel a szervezetek részéről. Foglalkozni kell az alkalmazottak biztonságtudatosságának fejlesztésével, a mobil eszközök megfelelő védelmével, az üzletileg kritikus adatok biztonsági mentésével, a megfelelő jogosultságok és hitelesítési megoldások beállításával, a hálózatok, különösen a Wi-Fi rendszerek biztonságossá tételével. Érdemes komplett, holisztikus szemléletet nyújtó megoldást választani, mint amilyen az Invitech Menedzselt biztonsági szolgáltatásai.

5G

A Counterpoint Research friss beszámolója rávilágított, hogy az idei évben már több 5G telefont értékesítenek a gyártók, mint ahány 4G-s készülék lel majd gazdára. 2022-ben várhatóan 1,2 milliárd előfizetés alkalmazza a következő generációs mobilkommunikációs technikát, ami öt év múlva meg fogja közelíteni a 4,4 milliárdot. Régiónk ugyan lemaradva, de dinamikus növekedéssel zárkózik fel a világhoz.

Mi áll a gyors növekedés hátterében? Az 5G adatátviteli teljesítménye a vezetékes hálózati kapcsolatok kínálta tempóval vetekszik, ugyanakkor biztosítja a mobilitás szabadságát. Végre kompromisszummentes hozzáférést kínál az olyan technikákhoz, mint a kiskereskedelemben és szórakoztatóiparban hatalmas lehetőségeket rejtő kiterjesztett- és virtuális valóság, vagy a nagyfelbontású videofolyamok zökkenőmentes alkalmazása például egy üzleti megbeszélés során. A szintén lendületes növekedést produkáló dolgok internete (IoT) jelentős részben ugyancsak vezetékmentes hálózati csatlakozásra támaszkodik, számos eszköz pedig nem Wi-Fi, hanem mobilkommunikációs hálózatot használ.

Hibrid munkavégzés

A teljes elzártság után, az év közepére a legtöbb munkahelyen zömmel visszatért az élet a régi kerékvágásba. A munkavállalók java azonban hozzászokott az otthon kényelméhez, így 2022-ben általános igény lett a heti pár nap távmunka.

Az ezt támogató eszköz- és felhőmegoldások iránt tehát nem csökken az igény, de elsősorban a szervezet hibrid munkavégzést támogató hozzáállására van szükség. Ezzel mérsékelhetők a működési költségek, illetve rugalmasabb lesz a vállalat a fizikai jelenlétet ellehetetlenítő eseményekkel szemben. Szintén fontos „mellékhatás” az alkalmazottak motiváltabbá válása: munkaidejük jobb beosztásával hatékonyabban képesek elvégezni feladataikat. A smart working jelenségről bővebben itt olvashat.

Azonban bármilyen technikai kihívás jelentkezik a (közel)jövőben, amíg szükség van emberekre, addig a műszaki fejlesztések csak a sikerhez vezető út felét biztosíthatják. Legalább ennyire fontos a megfelelő munkaerő megszerzése és megtartása, hiszen a sikeres szervezetek stabil alapját ez garantálja hosszú távon.

CÍMKÉK: