Adatközpont és felhő

A szaktudás hiánya is akadályozhatja a felhőbe költözést

2019-09-25

A digitális transzformáció technológiai és kulturális változásokkal jár, amelyek menedzseléséhez speciális ismeretekre, jártasságra van szükség. Ugyanakkor több tanulmány is azt mutatja, hogy a legtöbb vállalat nehezen talál megfelelő szakembert erre a területre, több okból. Egyrészt nem igazán oktatják a szükséges egyedi ismereteket, másrészt kevés az elérhető szakember, végül pedig a céges igények és a rendelkezésre álló szaktudás között húzódó szakadék nem csökken.

Decemberben az OpsRamp tanulmánya szerint a megkérdezett HR munkatársak 90 százaléka választotta az „inkább nagy” és „óriási” kifejezéseket a fent vázolt szakadék leírására. Ugyanebben a hónapban a Cloudera 200 európai IT menedzsert megkérdezve azt találta: a legtöbben azért nem alkalmaznak gépi tanulás (machine learning) technológiákat, mert nincs hozzá megfelelő szaktudás a cégen belül.

Mindez persze végül a szolgáltatások minőségére is kihat. Az Accenture júniusi jelentése szerint miközben a megkérdezett cégek 90 százaléka tisztában van a felhő előnyeivel és adaptálásának szükségességével, csupán harmaduk volt elégedett a cégüknél bevezetett felhő alapú megoldásokkal, amit saját maguk, külső szolgáltató bevonása nélkül hajtottak végre.

A felmérés alapján a különbségnek több oka is lehet. Az egyik, hogy komplex feladatról van szó, és a munkatársak egy kisebb vállalatnál ennek csak egy részét képesek megoldani, de a teljes felhőbe költözést már nem tudják végig vinni. Másik gyakran emlegetett indok a félelem attól, hogy a biztonságot hogyan tudják majd saját erőből fenntartani az új, felhő alapú környezetben.

A megkérdezett cégek 42%-a válaszolta azt, hogy ezeket a problémákat a házon belüli szaktudás hiánya okozta. 87%-uk pedig jelezte érdeklődését egy szolgáltató által menedzselt megoldás iránt. Ez valóban gyógyír lehet a problémára, hiszen ebben modellben a szolgáltató vállalja, hogy az adatok biztonságban vannak, míg a saját felhő esetén ez kérdéses lehet, mivel az IT vezető vagy rendszergazda a legtöbb esetben nem vállal SLA-t, illetve nem rendelkezik auditált környezettel és minősítésekkel.

Az Oracle a „Security in the Age of AI” (Biztonság a mesterséges intelligencia korában) című felméréseben arról kérdezte a vállalatokat, hogy a biztonság megőrzése érdekében emberi erőforrásokba vagy új technológiai megoldásokba fektetnének inkább, és a válaszadók többsége az emberi munkaerőre voksolt. Vagyis még mindig sokan nem ismerték fel, hogy a saját IT stáb erősítésének reális, sőt kifejezetten előnyös és hatékony alternatívája lehet ezen feladatok kiszervezése. Egy szolgáltató éppen attól tud költséghatékony lenni, hogy innovatív megoldásokat használ, amelyek nem a munkaerőhöz, hanem a technológiához kötődnek.

Angliában 12 technológiai intézet fogott össze annak érdekében, hogy magasabb szintű, kiemelkedő minőségű oktatást nyújtsanak a vállalati igények és a létező szaktudás közötti szakadék áthidalására. Miközben többen üdvözölték a kezdeményezést, a kritikusabb hangvételű szakemberek szerint ez a megoldás csak felszínt karcolja, és sokkal szélesebb körű, államilag is támogatott képzésre lenne szükség.

Ideális esetben a szervezeteknek stratégiai szempontok alapján kellene befektetniük a képzésekbe, és az alapján formálni a jövőbeni technológiai terveket. A cégeknek az alaptevékenységeik fejlesztéséhez, a belső folyamataik javításához és egyéb, a cég profiljához kapcsolódó informatikai támogatáshoz lenne célszerű az informatikusokat képezniük, míg az IT rendszerek üzemeltetéséhez (legyen az felhő vagy sem) érdemesebb lenne külső partnert, szolgáltatót igénybe venniük. Az informatikának már régen nem az lenne a feladata, hogy az IT rendszereket menedzselje és működőképesség tegye, hanem az, hogy az üzleti folyamatokat a lehető legjobban támogassa. Ha nem kell foglalkoznia napi szinten az IT rendszerek üzemeltetésével, akkor lesz ideje más IT kihívásokon gondolkodnia, dolgoznia.

 

Kapcsolódó
Üzlet a felhőben: Fogjuk az IT-világ rezdüléseit

Nézze meg rövid összefoglalónkat a 2019 tavaszán megrendezett nagy sikerű szakmai konferenciáról, amelyet a Trend Fm az Invitech szakmai támogatásával rendezett meg.