{{ getCount}}
LÉPJEN VELÜNK KAPCSOLATBA
{{ product.title }} +

{{ msg}}

IaaS: bizonytalan üzleti helyzetben is segíthet a felhőtechnológia

Az IT infrastruktúra és üzemeltetés helyzete sem könnyű a jelenlegi járvány utáni bizonytalan üzleti környezetben. A fizikai szerverpark eszköz-ellátása, a gyors reagálás lehetőségei korlátozottak, és a szakemberhiány is nagyobb problémát jelent a megszokottnál. Nézzük, mit lehet tenni, milyen megoldások segíthetik elő a stabilan üzemelő IT környezetet, még ilyen bizonytalan helyzetben is!

A koronavírus járvány megfékezésére hivatott intézkedések kapcsán rengeteg szó esett az otthoni munkavégzés technikai kihívásairól. Azon belül is legfőképp az otthon használt informatikai eszközök megfelelő használatáról, védelméről, az együttműködést támogató szoftverekről, és a céges információk eléréséről.

Bár az új és szokatlan helyzet nyilván nehézségeket okozhat a home office-ban dolgozó munkatársak számára, az igazi kihívásokkal az IT csapatnak kell szembenéznie. Hiszen nekik kell üzemeltetniük az informatikai infrastruktúrát, alapvetően megváltozott feltételek, elvárások, és növekvő terhelés mellett.

A digitális átalakulást, transzformációt a járvány rendkívüli módon felgyorsította. A digitalizációban kevésbé élen járó cégeknél akár az is megeshetett, hogy 10 évnyi fejlődést kellett 10 nap alatt "lezongorázni". Hiszen rohamtempóban egyre több minden tevődött át az online környezetbe.

Új kihívások

Először is kritikus kérdéssé vált, hogy legyen meg a szükséges szerver kapacitás, ami ki tudja szolgálni a megnövekedett online igényeket. Ha ez nem áll rendelkezésre, annak hatása lesz a cég működésére, a termelésre, szolgáltatásra. Eközben a kereslet is változik: elmozdul az online elérhető dolgok irányába, és fizikai termékek esetében a kiszállíthatóság is igénnyé válik.

Mindezek következtében az IT projektek is átütemeződnek: előtérbe kerülnek azok a fejlesztések, amelyek a fenti változások kezelését támogatják. Csakhogy a járvány miatt a globális beszállítói láncok lelassulnak, akadoznak. Amennyiben egy vállalat fejlesztéseit saját hardvereszközökön szeretné megvalósítani, előfordulhat, hogy beszerzési problémái lesznek. Így akár kénytelen hosszú távon a már létező infrastruktúrájára építeni.

Vagyis ebben a helyzetben az informatikai erőforrások gyors bővítése saját fizikai szerver környezetben meglehetősen nehéz. Egy erre specializálódott, megfelelő adatközponttal, infrastruktúrával és szakértelemmel bíró szolgáltató bevonásával sokkal könnyebb a kapacitás azonnali bővítése. A megoldás tehát nem hardver-, hanem szolgáltatás alapú.

Nehézkessé vált a hagyományos üzemeltetés

Nem csak a megfelelő kapacitások előteremtése jelenthet problémát. Ne feledjük: ha mindenki otthonról dolgozik, akkor nagyrészt az IT üzemeltetés is ezt teszi. Vagyis távolról, homeoffice-ból kell menedzselni az informatikai eszközöket, és erre nem minden vállalat van felkészülve. Ráadásul számos cég kiöregedett eszközökkel dolgozik, amelyeknél nagyobb a meghibásodás kockázata, és a fellépő problémákat nehéz vagy nem is lehetséges távolról kezelni.

Nem reális létszámot bővíteni

Ebben az időszakban a saját szakembergárda bővítése is nehézkes. Az IT szakemberek humán erőforrása eddig is problémát okozott. Most még inkább így van. A munkaadók meg akarják tartani a számukra fontos szakértőket, a munkavállalók pedig inkább biztosra mennek, ezért nehezebben váltanak.

A felhő sokkal rugalmasabb

Több típusú felhő alapú szolgáltatás is létezik, melyek közül a fenti kihívásokra az Infrastructure as a Service (IaaS), vagyis a szolgáltatásként nyújtott infrastruktúra kínál optimális megoldást. Az IaaS szerverkapacitást, tárhelyet, operációs rendszert, hálózatot kínál ügyfeleinek, virtualizációs technológia segítségével. Az összes erőforrást egy adatközpont biztosítja, ezért nincs szükség az eszközök fizikai beszerzésére és üzemeltetésére. Az IaaS keretében jellemzően a szolgáltató menedzseli a szervereket, merevlemezeket, hálózatot, virtualizációt és a tárhelyet, vagy akár az adatbázisokat. Ugyanakkor általában a szolgáltatás felhasználója is felel egyes technikai paraméterekért, mint például az alkalmazásokért és az adatokért.

A szolgáltatás rendkívül jól skálázható és az igényekhez illeszkedő kapacitást kínál a felhasználója számára. A segítségével gyorsan lehet igénybe venni, méretezni, illetve monitorozni számítási-, hálózati- és tárhelykapacitást és egyéb szolgáltatásokat. A modell lehetővé teszi, hogy egy cég bármikor IT kapacitáshoz tudjon jutni, és csak azért az erőforrásért fizessen, amit valóban igénybe is vett – beruházás, hardver beszerzés, telepítés és saját üzemeltetés nélkül.

Egy professzionális adatközpontban az üzemeltető személyzet folyamatosan a helyszínen dolgozik, tekintettel a kritikus infrastruktúrára. Minden biztonsági előírást betartanak, vagyis egy ügyfélnek a saját biztonsági csapat kiépítésére sem kell időt, pénzt és energiát fordítania.

Vagyis az IaaS hatékony válasz a járványhelyzet okozta problémákra az IT infrastruktúra bővítése és biztonságos üzemeltetése terén. Alapvető terheket vesz le a cég válláról, hogy az IT szakemberek az aktuális üzleti célok hatékony támogatására koncentrálhassanak.

Kapcsolódó tartalmak:
Multicloud, a vállalati felhőmegoldások új generációja
Felhő fogalomtár: Melyek az SaaS, PaaS és IaaS vállalati felhőalapú szolgáltatások
Invitech DC-III : Magyarország legnagyobb biztonsági fokú adatközpontja
Ne féljünk a felhőtől